Wykład i spotkanie wokół książki "Performanse plastyczne Władysława Hasiora" - dr Magdalena Figzał-Janikowska
16 września 2025, godz. 17:00 - 20:00
16 września (wtorek) o godzinie 17.00 zapraszamy do sali im. Romana Sichrawy na spotkanie z dr Magdaleną Figzał-Janikowską, autorką publikacji "Performanse plastyczne Władysława Hasiora", wydanej nakładem Wydawnictwa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w 2024 roku
Książka ta, jak czytamy na stronie wydawnictwa, "to pierwsza monografia w całości poświęcona perfomatywnej twórczości zakopiańskiego artysty. Autorka przygląda się w niej mniej znanym obszarom działalności Władysława Hasiora, analizując jego akcje efemeryczne, teatralizowane ceremonie odsłonięcia rzeźb i pomników, realizacje scenograficzne, wreszcie projekty partycypacyjne i aktywizujące publiczność."
To ważna i kompleksowo omawiająca aspekty performatywności złożonej twórczości Władysława Hasiora książka, którą czyta się z niegasnącym zaciekawieniem. Autorka wykazuje się zarówno analityczną, badawczą dociekliwością, jak i ujmuje zjawiska z szerokiej, porównawczej perspektywy. Twórczość sądecko-zakopiańskiego artysty zyskuje nowe, (nie)oczywiste spojrzenie.
Magdalena Figzał-Janikowska – teatrolog, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych. Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka książki Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym (2017), współredaktorka tomów Dramat i doświadczenie (2014) oraz Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru (2019). Autorka przewodnika A walking guide. Cracow of Tadeusz Kantor (2020). Recenzentka teatralna, redaktorka działu „Teatr” w dwutygodniku kulturalnym „artPapier”. Współpracuje m.in. z „Didaskaliami. Gazetą Teatralną”, miesięcznikiem „Teatr”, kwartalnikiem teatralnym „Nietak!t” oraz portalem „teatralny.pl„. Od 2018 roku współrealizuje z Krakowskim Forum Kultury projekt Muzyczny ślad Krakowa poświęcony polskiej muzyce teatralnej. W latach 2007-2014 pracowała w Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 2014-2021 współpracowała z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, gdzie realizowała autorskie oprowadzenia po wystawach oraz projekty edukacyjne. Zajmuje się współczesną sztuką performatywną, muzyką sceniczną oraz eksperymentalnymi formami teatru muzycznego.
To ważna i kompleksowo omawiająca aspekty performatywności złożonej twórczości Władysława Hasiora książka, którą czyta się z niegasnącym zaciekawieniem. Autorka wykazuje się zarówno analityczną, badawczą dociekliwością, jak i ujmuje zjawiska z szerokiej, porównawczej perspektywy. Twórczość sądecko-zakopiańskiego artysty zyskuje nowe, (nie)oczywiste spojrzenie.
Magdalena Figzał-Janikowska – teatrolog, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych. Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka książki Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym (2017), współredaktorka tomów Dramat i doświadczenie (2014) oraz Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru (2019). Autorka przewodnika A walking guide. Cracow of Tadeusz Kantor (2020). Recenzentka teatralna, redaktorka działu „Teatr” w dwutygodniku kulturalnym „artPapier”. Współpracuje m.in. z „Didaskaliami. Gazetą Teatralną”, miesięcznikiem „Teatr”, kwartalnikiem teatralnym „Nietak!t” oraz portalem „teatralny.pl„. Od 2018 roku współrealizuje z Krakowskim Forum Kultury projekt Muzyczny ślad Krakowa poświęcony polskiej muzyce teatralnej. W latach 2007-2014 pracowała w Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 2014-2021 współpracowała z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, gdzie realizowała autorskie oprowadzenia po wystawach oraz projekty edukacyjne. Zajmuje się współczesną sztuką performatywną, muzyką sceniczną oraz eksperymentalnymi formami teatru muzycznego.