ZMIENNOŚĆ - Roman Szlachetka i Ewa Szlachetka-Depak
25 marca - 18 kwietnia 2022
Galeria Sztuki SOKÓŁ
Wernisaż:
25 marca 2022, godz. 17:00
Wstęp
wstęp bezpłatny
Dodatkowe informacje:
Godziny dostępności galerii:
pon.-ndz. 11.00-20.00
pon.-ndz. 11.00-20.00
Wystawa ceramiki, malarstwa i rzeźby Romana Szlachetki projektanta form ceramicznych – przemysłowych i artystycznych, przez dwadzieścia lat związanego z Fabryką w Ćmielowie oraz jego córki artystki rzeźbiarki Ewy Szlachetki-Depak.
ZMIENNOŚĆ szeroko rozumiana jako cecha rzeczywistości, a także temat w sztuce. Jeden z archetypów – wzorów w strukturze istnienia.
Zmienność form to temat poruszany przez Romana Szlachetkę w jego pracach unikatowych. To, co uległo zmianie, zawiera w sobie także to, jakie było w przeszłości. Rodzic, dziecko – zmienność pokoleń.
Proces zmienności zdeterminowany niewidzialną siłą, utrzymującą życie, wynikający z właściwości materii przyrody oraz relacji pomiędzy ludźmi, pokazuje w swoich pracach także Ewa Szlachetka-Depak, tworząc formy biologiczne.
Ewa Szlachetka-Depak
ZMIENNOŚĆ w litofanii następuje pod wpływem działania światła. Zmienia to, co niewidzialne w widzialne.
„LITOFANIA z gr. lithos - kamień, gr. phanes - ukazujący się, świecący. Litofanie są to cienkie naczynia porcelanowe lub płytki, na których, jeżeli patrzy się pod światło, widoczne są ornamenty lub obrazy - dzięki różnym grubościom ścianki porcelanowej /podobnie jak znak wodny na papierze/.
Technika litofanii /prześwitów/ stosowana była po raz pierwszy jako element zdobniczy w Chinach. W Europie produkcje litofanii po raz pierwszy podjęła Królewska Fabryka Porcelany w Berlinie w 1828 roku. Najczęściej litofanią zdobiono plakietki służące jako ekrany do świec [...]." | Roman Szlachetka, fragment Pracy Dyplomowej, 1980
Zmienność form to temat poruszany przez Romana Szlachetkę w jego pracach unikatowych. To, co uległo zmianie, zawiera w sobie także to, jakie było w przeszłości. Rodzic, dziecko – zmienność pokoleń.
Proces zmienności zdeterminowany niewidzialną siłą, utrzymującą życie, wynikający z właściwości materii przyrody oraz relacji pomiędzy ludźmi, pokazuje w swoich pracach także Ewa Szlachetka-Depak, tworząc formy biologiczne.
Ewa Szlachetka-Depak
ZMIENNOŚĆ w litofanii następuje pod wpływem działania światła. Zmienia to, co niewidzialne w widzialne.
„LITOFANIA z gr. lithos - kamień, gr. phanes - ukazujący się, świecący. Litofanie są to cienkie naczynia porcelanowe lub płytki, na których, jeżeli patrzy się pod światło, widoczne są ornamenty lub obrazy - dzięki różnym grubościom ścianki porcelanowej /podobnie jak znak wodny na papierze/.
Technika litofanii /prześwitów/ stosowana była po raz pierwszy jako element zdobniczy w Chinach. W Europie produkcje litofanii po raz pierwszy podjęła Królewska Fabryka Porcelany w Berlinie w 1828 roku. Najczęściej litofanią zdobiono plakietki służące jako ekrany do świec [...]." | Roman Szlachetka, fragment Pracy Dyplomowej, 1980
ROMAN SZLACHETKA (1954 – 2012) – projektant, artysta ceramik, rzeźbiarz, malarz, pedagog. Urodził się w Kolbuszowej k. Mielca. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu oraz Wydział Ceramiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie ASP).
Od 1980 roku pracował w Zakładach Porcelany „Ćmielów”. W latach 1990-2001 był głównym projektantem kształtów. Zaprojektował m.in. serwisy: „Pułaski”, „Gaja”, „Astoria”, „Yvonne”, „Jenny”, a także liczne formy użytkowe: wazony, figurki, bombonierki, lampion „Alladyn".
Z porcelany tworzył również formy unikatowe: płaskorzeźby, litofanie oraz abstrakcyjne kompozycje rzeźbiarskie, które prezentował podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą: we Włoszech, Czechosłowacji, Japonii, Niemczech. Litofanie wykonywał od 1980 roku, pierwszą była panorama Ćmielowa. Szczególnie chętnie przedstawiał w tej technice przyrodę. Porcelanę wykorzystywał także jako podobrazie dla kompozycji malarskich, realistycznych oraz abstrakcyjnych. Jego prace zdobywały liczne nagrody. Znajdują się w zbiorach muzealnych we Wrocławiu, Krakowie i Sandomierzu.
Opiekę nad dorobkiem artystycznym Romana Szlachetki sprawuje Fundacja Litofania im. Romana Szlachetki, prowadzona przez Ewę Szlachetkę-Depak oraz Małgorzatę Szczygieł.
Od 1980 roku pracował w Zakładach Porcelany „Ćmielów”. W latach 1990-2001 był głównym projektantem kształtów. Zaprojektował m.in. serwisy: „Pułaski”, „Gaja”, „Astoria”, „Yvonne”, „Jenny”, a także liczne formy użytkowe: wazony, figurki, bombonierki, lampion „Alladyn".
Z porcelany tworzył również formy unikatowe: płaskorzeźby, litofanie oraz abstrakcyjne kompozycje rzeźbiarskie, które prezentował podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą: we Włoszech, Czechosłowacji, Japonii, Niemczech. Litofanie wykonywał od 1980 roku, pierwszą była panorama Ćmielowa. Szczególnie chętnie przedstawiał w tej technice przyrodę. Porcelanę wykorzystywał także jako podobrazie dla kompozycji malarskich, realistycznych oraz abstrakcyjnych. Jego prace zdobywały liczne nagrody. Znajdują się w zbiorach muzealnych we Wrocławiu, Krakowie i Sandomierzu.
Opiekę nad dorobkiem artystycznym Romana Szlachetki sprawuje Fundacja Litofania im. Romana Szlachetki, prowadzona przez Ewę Szlachetkę-Depak oraz Małgorzatę Szczygieł.
EWA SZLACHETKA-DEPAK ( ur. 1976) – artystka rzeźbiarka. Absolwentka Wydziału Rzeźby oraz Studium Pedagogicznego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskała w 2005 roku. Absolwentka Fizjoterapii na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Należy do Stowarzyszenia Ceramika Bez Granic i Związku Polskich Artystów Plastyków. Pełni funkcję prezesa Fundacji Litofania im. Romana Szlachetki, upowszechniającej wiedzę i umiejętności ceramiczne wśród dzieci i dorosłych. Właścicielka Studia Ceramiki Litofania, gdzie prowadzi od wielu lat warsztaty ceramiczne. Działa również w Centrum Kultury Podgórza w Krakowie.
Zajmuje się ceramiką unikatową, rzeźbą, designem oraz edukacją. Pracuje w szerokim zakresie technologicznym, od gliny nisko wypałowej, po masę porcelanową. Kontynuuje pracę twórczą ojca - Romana Szlachetki, jednak w swój, odmienny sposób.
Zajmuje się ceramiką unikatową, rzeźbą, designem oraz edukacją. Pracuje w szerokim zakresie technologicznym, od gliny nisko wypałowej, po masę porcelanową. Kontynuuje pracę twórczą ojca - Romana Szlachetki, jednak w swój, odmienny sposób.